Salatieteellisen tiedekunnan fuksisuunnistus 22.11.2014

Tervetuloa yliopiston salatieteellisen tiedekunnan opiskelijaksi!

Salatieteellisen tiedekunnan muodostavat neljä kiltaa:

Pseudotieteellinen kilta
Matemaattis-esoteerinen kilta
Metsäköllinnän kilta
Uskomuksellisen parantamisen kilta

Uudet opiskelijat ovat tutustuneet eri kiltoihin syksyn ajan ja viimein koittaa riitti, joka määrittelee lopullisen opintoalan eli fuksisuunnistus.

Fuksisuunistuksessa opiskelija kohtaa jokaisen killan järjestämällä rastilla tehtäviä, jotka vaikuttavat killan valintaan. Lopullisen valinnan määrittelee suunnistuksen lopuksi tapahtuva lajitteluseremonia.

Onnistuvatko kaikki fuksit suunnistuksessa? Mitä jos tuutori katoaa? Entä jos professoreilla onkin muita suunnitelmia fuksien varalle? Keitä ovat omituiset Kovaset? Miksi pseudoteiteellisen tiedekunnan professori on kadonnut?  Tule pelaamaan ja selvitä!

****

Yleistä

Alter egon uuden larppikampanjan avaa fuksisuunnistuspeli, joka pelataan Helsingissä kaupunkipelinä. Ensimmäinen peli on suunnattu alteregon fukseille sekä ensikertalaisille larppaajille. Peliin tulee myös vanhempien vuosikurssien opiskelijoille hahmoja ja peliin pääsee mukaan myös ns. puolikkaalla hahmolla eli jos haluaa tulla tähän peliin jo vähän fiilistelemään tulevia pelejä varten omaa hahmoaan.

Peli alkaa Uudelta ylioppilastalolta Mannerheim-salista. Paikalle voi tulla klo 13 ja alkubriiffi alkaa kahdelta, jolloin viimeistään pitää olla paikalla kamat päällä. Peli aloitetaan kolmelta. Peli päättyy lajittelun jälkeen noin klo 22, jonka jälkeen on mahdollista jäädä saunomaan ullakkosauna Kekkoseen.

Peli on suunniteltu noin 30-40 hahmolle. HUOM! Peli on k-18, koska jos sää muuttuu aivan kamalaksi, joudutaan osa rasteista siirtämään sisälle ja nämä voivat olla myös baaritiloja.

Tapahtumaan on fb-event

Pelin ilmoittautuminen päättyy 29.10, jonka jälkeen suoritetaan hahmojako, mutta puolikkaalla hahmolla voi ilmoittautua peliin asti mukaan (sekä varapelaajia tarvitaan kuitenkin).

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen peliin tapahtuu oheisella lomakkeella. Kannattaa panostaa hahmotoiveeseen, koska käytämme niitä paljon apuna hahmojen tekemiseen. Hahmojako on jo suoritettu mutta varapelaajalista ammottaa tyhjyyttään ja puolikkaalle hahmolle voi ilmoittautua mukaan ihan pelin alkuun saakka.

Ilmoittautuminen

Maailma

Peli sijoittuu kuvitteelliseen Peräpohjolan yliopistoon, jonka yksi tiedekunta salatieteellinen tiedekunta on. Maailma fantasiapainotteinen, mutta yliopistohenkinen eli maailmassa voi olla fantasiaelementtejä, mutta yliopistossa opiskellaan kuitenkin tieteitä.

Taustamateriaaliksi on luotu salatieteellisen tiedekunnan opinto-opas, johon opiskelijat voivat tutustua. Opasta ei tarvitse osata ulkoa ja sen painoksia tulee olemaan pelissä.

Salatieteelllisen tiedekunnan opinto-opas

Pelin fukseilla lukukausi on alkanut pyhäinmiestenpäivänä eli fuksit ovat tunteneet toisensa vasta muutamia viikkoja. Käytännössä katsoen kaikki tuntevat ainakin toiset vuosikurssitoverit. Salatieteellinen tiedekunta ei ole mitenkään mahdottoman iso ja sitäkin tiiviimpi.

Maailma, jossa hahmot elävät, ei ole kovin terävästi hahmoteltu. Pääpiirteittäin se kuitenkin vastaa omaamme. Yliluonnollinen todellisuus ei ole täysin piilossa mutta sen vaikutus tavallisen tallaajan arkeen on vähäinen. Useimmat viralliset tahot hyväksyvät okkultistiset oppiaineet tieteeksi ja skeptisyys aaveita, enteitä ja energiavirtoja kohtaan on todellista harvinaisempaa. Yliluonnollisten voimien käytännön sovelluksiin kuitenkin törmää harvoin jos niitä ei erikseen etsi. Osittain tämä johtuu siitä, että sanotut voimat eivät jatkuvasti pyri sekaantumaan ihmisten elämään, mutta osin taustalla on myös se, että kaikkein banaaleimmat voimannäytöt kyllä pyritään salaamaan. Siitä huolehtivat tyypillisesti vastuulliset itse, viime kädessä sitten hallitus.

Pelissä hahmoilla saattaa olla erilaisia myötäsyntyisiä kykyjä tai ominaisuuksia. Ne ovat kuitenkin enemmän poikkeus kuin sääntö. Yliluonnollisia taitoja voi oppia (vaikkakin yliopistolla painopiste on teoriapuolessa, taikomisesta kiinnostuneet suuntaavat amikseen) ja niillä voi avoimesti kehuskella, mutta kyvyistä osa on syytä salata. Harvinaiset kyvyt saattavat hahmon helposti ongelmiin myös esoteerisessa yhteisössä. Samoin jos hahmo ei ole ihminen, hän saattaa tarkoitusperistään riippuen kuitenkin esiintyä sellaisena. Arkimaailmassa haltiat, ihmissudet ja peikot herättäisivät epäluuloa, jopa kauhua, ja jokin viranomainen luultavasti korjaisi nämä talteen melko rivakasti yhteiskuntarauhaa rikkomasta. Salatiedepiireissä taas elävät vahvana erilaiset ennakkoluulot ja stereotypiat, joita moni mielellään välttää jos voi.

Pelin tyylistä ja tunnelmasta

Peli on osittain parodia. Se on yliopistoparodia ja pseudotiedeparodia, mutta kaikki juonet ja teemat eivät ole humoristisia. Tarkoituksena on pelata yliopistomaailman tuttuja tapahtumia yliluonnollisella lisämausteella. Toiveena on, että pelaajat pystyisivät löytämään hahmoistaan näiden ajatusmaailman absurdeista piirteistä huolimatta jotakin uskottavaa ja aitoa, johon pelaamisen voi perustaa.

Pelin tunnelman on tarkoitus olla enimmäkseen kevyt ja vastata aitoa fuksisuunnistustilannetta. Useimmilla on hauskaa, monia jännittää, joitakin voivat jäytää oman elämän ongelmat mutta harvoin tilanne on kuolemanvakava. Taustalla vilahtelevat juonet saattavat viitata tuleviin, mahdollisesti tunnelmaltaan erilaisiin peleihin, ja yksittäisissä kohtauksissa hahmot voivat joutua vastakkain jopa hieman vaarallisilta tuntuvien asioiden kanssa, mutta perusvireen olisi hyvä pysyä positiivisen puolella.

Opinto-oppaasta mainittakoon: Kuvatut kurssit on tarkoitettu inspiraatioksi ja jotain kampanjan kannalta relevanttia informaatiotakin (ei mitään, mihin olisi pakko tutustua) on tiputeltu sekaan. Sekin on kuitenkin rustattu kevyellä kädellä. Minkä tahansa omaan näkemykseen sopimattoman kurssin voi kuvitella pois.

Alkoholi

Pelissä on alkoholia ja yksi rasti järjestetään baarissa. Loppubileissä on myynnissä myös ns. saunakaljaa. Pelissä ei ole tarkoitus humaltua mitenkään vahvasti, mutta pelaajat voivat hahmon suomissa määrin nauttia alkoholia. Käyttäkää maalaisjärkeä (ks. Opinto-opas s.21).

Hahmot

Pelissä on useanlaisia hahmoja. Fuksihahmot on suunnattu uusille larppaajille sekä fukseille, mutta myös henkiset fuksit voivat niitä toivoa.

Tuutorit ja assarit ovat myöhempien vuosien opiskelijoita, joilla on myös tehtäviä pelissä.

Yliopiston henkilökunta sekä osa myöhempien vuosien opiskelijoista tulevat olemaan osittain ns. puolikkaita hahmoja eli pelissä ei välttämättä ole kauheasti omia juonia, mutta peliin pääsee fiilistelemään omaa hahmoa ja katsomaan fukseja. Sano selkeästi hahmotoiveessa jos haluat juuri puolikkaan hahmon.

Myös pelinjohto kaipaa isoa kasaa NPC (non player character) -hahmoja, jotka auttavat pelinjohtoa pelin pyörittämisessä. Jos siis haluat toteuttaa pelinjohdon villejä juonia niin voit myös tulla mukaan NPC:ksi.

Pelimaksu

Pelimaksu on ensikertalaisilta pelaajilta sekä alter egon jäseniltä 10 euroa sekä muilta 12 euroa. Tämän lisäksi pelaajilla on mahdollisuus ostaa pelissä käytettävä tiedekuntaviitta omaksi kolmella eurolla. (kaikki saavat viitan pelin ajaksi ja jos sitä ei halua ostaa niin se pitää palauttaa). Peli sisältää ainakin yhden ruoan sekä saunan pelin jälkeen ja saunanaposteltavaa.

Pelinjohto

Pelinjohto koostuu kasasta vanhoja Alter Egolaisia aktiiveja (Melli, Sanna, Jenni, Eeva, Maija, Johanna, Joanna, Laura, Mika, Santeri, Joonas). Pelinjohtoon saa yhteyden parhaiten facebookissa tai osoitteesta salatieteellinen.tiedekunta@gmail.com

Proppaus

Hahmot saavat viitteitä oman kiltansa väristä, jota voi hyödyntää pukeutumisessa, mutta koska peli pelataan jo melkein talvella niin vaatetuksessa kannattaa kiinnittää mielummin huomiota siihen, että jaksaa säätää pitkin Helsingin keskustaa useamman tunnin ajan. Jokaisella killalla tulee olemaan oma väri ja kiltojen opiskelijat eivät käytä haalareita vaan viittoja. Viitta on puolikas eli ulottuu vain keskiselkään. Jokaiselle pelaajalle on tulossa peliin viitta, jolla pelaajat voi tunnistaa kaupunkipelin keskellä. Fuksihahmot eivät kuitenkaan vielä tiedä omaa kiltaansa, joten fuksit proppaantuvat ilman kiltojen värejä.

Lyhyesti: On marraskuu. Pukeutukaa fiksusti. On kylmä. Pelaajat saavat kaikki mustan puolikkaan hartiaviitan, jolla erottaa pelaajat muista kaupunkilaisista.

Älypuhelimet

Pelissä tullaan hyödyntämään paljon modernia tekniikkaa eli jos omistat älypuhelimen niin ota se mukaan.

Kiitokset

Suuret kiitokset peliä suuresti inspiroineelle Salaiselle sekä Suloisalle tiedekunnalle.